fredag 8 januari 2010

Tattare & KKK

Satt i min kalla källare (nu 12-13 grader) & sökte lite på Tivedsboken som jag länge letat efter, en bok om sägner & skrock runt tivedens socken, har länge tänkt föra över den till en digital version men finner den inte någonstans. Det finns 2 upplagor av boken gamla & nya & det är den gamla tivedsboken som jag är ute efter.
Efter mycket sökande utan resultat   fick då upp "Finnerödjaboken" i google /wikpedia istället & började läsa med intresse.

Vissa saker känner jag till sedan tidigare men andra saker är för mig helt nytt & det tycks att varje gång man stöter på "sägner" om en viss plats ändras skriften, fashinerande & skoj.
Att finnarna (sent 1500 tal) var de som skapade bebyggelsen i Tiveden är ju inget nytt men att Finnerödja var först namnet på en gård (1587) för att sedan bli socken namn hade jag ingen aning om.
Inte heller har jag förut hört om Krämarstan! Tydligen en Tattarstad där det till&med förekommit etnisk rensning runt 1920.

"Krämarstan var en så kallad tattarstad belägen cirka 3 km från Finnerödja. Namnet kommer från krämare, resande försäljare. Där bodde det människor från resandefolket i närmare tjugo år innan de skrämdes därifrån på grund av något som kan liknas vid en etnisk rensning på 1920-talet.
Det sägs att den närmaste grannen, en lantbrukare, började spöka i tattarstaden för att skrämma bort människorna. Det sägs att han svepte in sig i stora lakan och skred fram längs skogsbrynet i skymningen.
Många äldre Finnerödjabor vill än idag inte tala om det som hände."

Var det dåtidens KKK kan man jhu lugnt fråga sig?

Ja det finns hur mycke som helst att läsa om bara man söker.
Min resa som började i tiveden är nu nere i Jönköping på jakt efter Tattarkravaller liksom det som hände i finnerödja socken.

"Kring midsommaren 1948 var det en laddad stämning i Jönköping. Några människor hade lyckats hetsa upp folkmassan till att attackera Kålgårdsområdet på Öster i staden där de flesta resande bodde. Folkmassan gick i stort sett till attack mot alla som tillhörde resandefolket. De resande barrikaderade sig i sina lägenheter. Folkhopen trängde sig även vid vissa tillfällen in i bostäderna, som vandaliserades. Det finns uppgifter om resande som fick slänga sig ut ur fönster för att komma undan att bli skadade... "

Detta är också taget ur wikpedia vilket jag tror är det bästa som hänt på internet.
Nä nu ska jag inte tråka ut er mer med mina intressen, är ni intresserade av mer info om just er hemort & dess ursprung så sök febrilt, det lönar sig. Sidor som wikipedia uppdateras ständigt & matas med info så även om du läst den ena dagen kan nästa dag vara än mer givande.
Källor jag besökt i den här artikeln är:
Wikipedia samt DBpedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna em liten ring på vattnet så man ser vart du fiskat :)